For dig der skal eller er flyttet hjemmefra

Tag med på et af vores minikurser og bliv godt rustet til livet på egne fødder

Her kan du læse mere om de enkelte minikurser.
Alle kurser starter klokken 18.30 og slutter klokken 21.00. Dato og ugedag fremgår ved hvert enkelt kursus.
På alle kurser vil der blive serveret en sandwich og en sodavand.

Vi prøver at finde yngre undervisere og lægger op til dialog, spørgsmål og erfaringsudveksling alle aftener,
så du går hjem med ideer og værktøjer, du kan bruge fremover.
Har du spørgsmål eller gode råd til emnet, så tag dem endelig med.

Har du fået et gavebevis til jul?
Har du et gavebevis, skal du bruge den røde tilmeldingsknap.
Men du har også mulighed for at købe minikurserne enkeltvis,
Købslink under hvert kursus - pris 250,- kr. pr. kursus.

Oversigt over minikurser

Styr på økonomien - torsdag den 25. januar 2024 klokken 18.30

Kom og hør noget om:
• Hvad bruger du penge på, når du flytter hjemmefra – og hvordan får du mest muligt ud af de penge, du har til rådighed? (Faste udgifter, husleje, madbudget, forsikringer, uforudsete poster, sundhedsudgifter, forbrug af el, vand og varme, Internet og TV-pakke, transport, tandlæge, tøjindkøb og byture)
• Hvor skal pengene komme fra, når du har ansvaret for selv at skaffe dem? (SU-lån, fritidsjob, skat, renter, opsparing, gæld, afbetaling, kassekredit, boligstøtte og depositum)
• Hvordan undgår du at havne i økonomiske problemer som ung? (Overblik, rykkergebyr, bøder, inkasso, kviklån, overforbrug og gældsrådgivning)

Bolig alene eller sammen - onsdag den 7. februar 2024 klokken 18.30

Uanset om du overvejer at flytte ud på egen hånd eller dele bolig med andre, er der en masse ting at tage højde for.
Vi skal tale om egen bolig kontra deleboliger og de aftaler, der følger med. Derudover kigger vi på boliglån, boligstøtte, driftsudgifter og de forpligtelser der følger med når man flytter hjemmefra.
Hvordan du indretter dit hjem, og hvordan du sørger for, at alt holdes i tip-top stand, og vi glemmer ikke at snakke om indboforsikring og andre praktiske detaljer.
Så hvis du er nysgerrig på, hvordan du bedst navigerer i boligverdenen, så kom og find ud af, hvad der passer bedst til dig!

Sabbatår og rejseplaner - onsdag den 28. februar klokken 18.30

En spændende workshop om sabbatår og rejseplanlægning, hvor vi dykker ned i mulighederne for højskoleophold, udlandsrejser og andre eventyr, der vil forme dit liv. Vi snakker om planlægning, opsparing, budget, fremleje af bolig, rejseforsikring, risikovurdering og løsninger ved uforudsete begivenheder.

Hvordan du kan forberede dig på en god rejseoplevelse. Fra at sikre, at din økonomi er klar til udfordringer, til at håndtere uforudsete hændelser, denne workshop give dig redskaber til at gøre dit sabbatår til noget helt særligt

Ansvaret er mit - onsdag den 13. marts 2024 klokken 18.30

At flytte hjemmefra handler om at håndtere større frihed og mere ansvar. Vi sætter fokus på tanker om ensomhed og nye fællesskaber samt nye relationer til en kæreste, venner og forældre/familie, når du er flyttet hjemmefra. Tips og tricks til at skabe overblik, sætte personlige mål, engagere sig i samfundet og søge gode råd om store og små elementer af livet ”på egen hånd”.

Mad på budget - onsdag den 3. april 2024 klokken 18.30

Opdag en verden af billig, nem og sund madlavning med budgetvenlige opskrifter på enkle og sunde retter, der ikke sprænger budgettet. Fra hurtige pasta retter til lækre salater.
Vi lærer dig, hvordan du udnytter rabatter og tilbud uden at gå på kompromis med kvaliteten. Samtidig introducerer vi enkle budgetlægningsteknikker.
Lær hvordan du reducerer madspild og gemmer penge ved at genbruge ingredienser og planlægge dine måltider smart. Vi fokuserer på bæredygtige valg og hvordan du kan være miljøbevidst i køkkenet.

Fritidsjob og arbejdsmarked - mandag den 15. april 2024 klokken 18.30

Vi taler om jobsøgning og om at få succes til en jobsamtale. Vi taler om at passe sit arbejde og opbygge gode relationer til kollegaer og din chef, så du får en positiv arbejdserfaring.

Workshoppen dækker også vigtige emner som skat, arbejdsvilkår, lønniveau, A-kasse, fagforening, personalegoder og pension. Vi ønsker at ruste dig med relevante oplysninger til at begå dig på et arbejdsmarked i konstant udvikling.