Workshop formiddag kl. 11.00 - 12.00

Der er begrænset antal pladser på hver workshop. Fordelingsprincippet er først til mølle.
Husk bogstavet til den workshop du gerne vil deltage på, det skal du bruge senere ved tilmelding.

A - IKKE FLERE PLADSER - Rundvisning på Herlufsholm

v. skolens elever
Kom med på rundvisning og hør skolens elever fortælle om hverdagslivet og traditioner på landets ældste kostskole. Vi kommer forbi Klosterbygningen, Skolebygningen og Museumsbygningen med den spændende naturvidenskabelige samling.

B - IKKE FLERE PLADSER - De frivillige er kun til låns

v. Jesper Wæver Mather – Konsulent i DGI-Storstrømmen

Der er stor rift om de frivillige ressourcer i foreningerne og en tendens til, at mange frivillige ”shopper rundt” og vælger at bruge deres tid og ressourcer hos forskellige foreninger i stedet for hos blot én. Det gør de både for udfordringens skyld, men også fordi de gerne vil hjælpe flere steder.

Det er derfor vigtigt, at foreningerne husker på, at de frivillige kun er til låns, og at en målrettet indsats er nødvendig for at beholde dem, der allerede er engageret i foreningens arbejde. Det bør være en integreret del af foreningens strategi at sikre, at de frivillige har det godt og føler, at foreningen er til for dem.

C – Sådan bruger du AI i din og foreningens hverdag

v. Christian Sophus Ehlers – selvstændig konsulent

I denne workshop arbejder vi konkret og ”hands on” med den praktiske anvendelse af kunstig intelligens. Christian Sophus Ehlers giver sine konkrete tips og tricks til at komme i gang med ChatGPT hos jer.

Medbring din egen computer eller smartphone på dagen, da der bliver lejlighed til at afprøve, hvordan ChatGPT kan hjælpe dig helt konkret. Medbring gerne eksempler på noget, du tænker, ChatGPT kan hjælpe dig med, og ellers får du masser af forslag på dagen.

Opret profil inden workshop
Det vil være en fordel, hvis du allerede inden workshoppen har oprettet en gratis konto hos ChatGPT. Det gør du ved at oprette en brugerprofil her:
https://chat.openai.com/ (så sparer vi tid på dagen).

D - AFLYST - Stærke lokale talentudviklings- og elitemiljøer

v. Glenny Hansen – formand Team Næstved Eliteidræt
Vidste du, at Næstved er den største kommune i Danmark, der ikke er Team Danmark kommune? Kom og drøft hvordan Team Næstved Eliteidræt sammen med idrætsforeningerne, erhvervslivet og kommunen skaber en langsigtet plan for at styrke eliteidræt og talentudvikling.

E – AFLYST - Disc Golf og faciliteter til det selvorganiserede fritidsliv

v. Næstved Disc Golf Klub
Vi går en runde på Herlufsholms Disc Golf bane og hører om erfaringerne med en sportsgren, som appellerer til de selvorganiserede brugere. Hvilke udfordringer har Næstved Disc Golf Klub oplevet, når det gælder en fritidsaktivitet, der deles mellem det organiserede og det selvorganiserede foreningsliv – og har deltagerne ønsker om flere åbne faciliteter i Næstved Kommune?

F – DIF’s nye Nationale Børne- og Ungesyn

v. Karin Ingemann - chef for DIF Udvikling
I oktober 2023 lancerede Danmarks Idrætsforbund et nyt børne- og ungesyn, som bygger på fire principper, der sætter fokus på fællesskaber, kompetente voksne, medindflydelse og trivsel. Kom og hør mere om udspillet og tag del i drøftelser og refleksioner om jeres rolle og mulighed for at styrke børns og unges trivsel i den lokale forening.

G - Motion i fællesskabet

v. Thomas Duus Monefeldt (Konsulent DGI-Storstrømmen) og Susanne Nicolaisen (Næstved Kommune)
Kom og høre mere om hvordan I som forening kan tage godt imod nye medlemmer. Fx medlemmer der ikke har erfaringer med foreningslivet. På workshoppen vil der bl.a. være oplæg og inspiration til konkrete værktøjer som kan fremme fællesskabet i foreningerne. Samt erfaringer og eksempler fra projekt "Motion i Fællesskabet", der er et samarbejde mellem Næstved Sundhedscenter, DGI Storstrømmen og foreningslivet.